Kary za brak OC 2024 – ile zapłacą kierowcy? Od stycznia nowego roku zauważalnie wzrosły opłaty za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, a to tylko preludium do kolejnych podwyżek w ciągu tego roku. Sankcje, jakie kierowcy mogą ponieść za brak tego rodzaju ubezpieczenia, uzależnione są od aktualnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Mandaty za brak OC wzrosły, ponieważ podniesiona została pensja minimalna. Jednak to nie koniec zmian, jakie czekają na kierowców, gdyż kary za łamanie przepisów ruchu drogowego są coraz bardziej surowe.
Czy OC jest obowiązkowe?
Jakie kary za brak OC w 2024 r.?
Posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) jest obligatoryjne dla właścicieli pojazdów mechanicznych. To zabezpieczenie gwarantuje pewność wypłaty odszkodowania poszkodowanym. Także w sytuacji, gdy szkody osiągną takie rozmiary, że sprawca nie byłby w stanie ich pokryć. Z drugiej strony OC stanowi również ochronę finansową dla sprawcy wypadku. Kwoty odszkodowań z tego rodzaju ubezpieczenia często sięgają dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Konieczność osobistego pokrycia tych kosztów bez wsparcia OC mogłaby doprowadzić niejednego kierowcę do ogromnego zadłużenia.
Kary za brak OC wzrosną dwa razy w 2024 r.
Kary za brak OC w 2024 roku wzrosną dwa razy. Wynika to z tego, że pensja minimalna po raz pierwszy została podniesiona 1 stycznia (do 4242 złotych). Druga podwyżka jest planowana na 1 lipca – wtedy płaca minimalna będzie wynosiła 4300 złote. Opłaty związane z brakiem obowiązkowego ubezpieczenia OC są określone w ustawie dotyczącej ubezpieczeń obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ich wysokość uzależniona jest od procentowej wartości minimalnego wynagrodzenia. Zgodnie z przepisami określonymi w art. 88 ust. 2 pkt 1 tej ustawy roczna opłata za ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wynosi:
- Równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę – dla samochodów osobowych.
- Trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę – dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów.
- Równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę – dla pozostałych pojazdów.
Dodatkowo wysokość opłaty jest uzależniona od czasu, przez jaki kierowca nie posiadał ważnej polisy OC.
- w przypadku braku ubezpieczenia krótszego niż 3 dni posiadacz pojazdu płaci 20% pełnej opłaty.
- od 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty.
- powyżej 14 dni – 100% pełnej opłaty.
Mandat to niejedyna kara za brak ważnej polisy OC. Kierowca, który nie posiada ważnego ubezpieczenia, odpowiada własnym majątkiem za wyrządzone szkody. Jeśli sprawca wypadku nie miał wykupionego OC, odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Następnie egzekwuje je od osoby, która spowodowała zdarzenie (regres ubezpieczeniowy).
Jakie zmiany dla kierowców w 2024 roku?
Poza podwyższeniem kary za brak polisy OC dla kierowców, zmotoryzowanych czekają jeszcze inne zmiany. Są to:
- obowiązek przerejestrowania pojazdu do 30 dni od zakupu.
- Utrata samochodu przez kierowcę, który będzie miał powyżej półtora promila alkoholu we krwi (od 14 marca 2024).
- Auto straci również osoba, która spowoduje wypadek w stanie nietrzeźwości (od 14 marca 2024). Dotyczyć to będzie także recydywistów, którzy kolejny raz w ciągu ostatnich dwóch lat wsiądą za kierownicę po spożyciu alkoholu.
- Pojazdy nieużywane od wielu lat i nieubezpieczone będą automatycznie wyrejestrowywane.
- Od lipca przy produkcji nowych aut będą musiały być uwzględniać wysokie standardy bezpieczeństwa. Z pewnością wpłynie to na wzrost cen samochodów.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Surowe kary nakładane na kierowców mają odstraszyć przed niebezpiecznymi zachowaniami w ruchu drogowym. Należą do nich przede wszystkim przekraczanie prędkości oraz prowadzenie pojazdów po spożyciu alkoholu. Ich minimalizowanie jest niezbędne dla naszego wspólnego dobra. Eksperci Votum Odszkodowania S.A. od 18 lat pomagają ofiarom wypadków drogowych i ich rodzinom. W naszej codziennej pracy widzimy, z jakimi dramatami zmagają się poszkodowani. Dlatego tak ważne jest stałe edukowanie o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, a także konsekwentne i surowe karanie piratów drogowych.