Miałem wypadek i co dalej? – wiele osób nie zastanawia się nad tym, dopóki nie znajdzie się w takiej sytuacji. Warto jednak mieć tę wiedzę wcześniej. Z najważniejszymi informacjami zapoznasz się niżej.
Pamiętaj, aby w pierwszej kolejności zabezpieczyć miejsca zdarzenia. Jeśli w wypadku ktokolwiek doznał obrażeń ciała, należy jak najszybciej wezwać niezbędne służby (numer alarmowy 112). W przypadku kolizji, gdy nikt nie ucierpiał, a doszło do zniszczenia mienia, wystarczy spisać oświadczenie ze sprawcą zdarzenia.
Jeśli doznałeś szkody majątkowej lub niemajątkowej, możesz ubiegać się o wypłatę świadczenia od towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym ubezpieczony był pojazd sprawcy zdarzenia. Ze szkodą majątkową mamy do czynienia w przypadku gdy zostają naruszone dobra majątkowe, natomiast do szkody niemajątkowej dochodzi, w przypadku, gdy zostają naruszone dobra osobiste lub zdrowie.
Możesz domagać się odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym ubezpieczony był pojazd sprawcy w dacie zdarzenia. Do zgłoszenia szkody należy załączyć dowody, gdyż zgodnie z zapisem kodeksu cywilnego to na osobie, która żąda wypłaty świadczeń, spoczywa ciężar udowodnienia, że dane świadczenie jest należne.
Zgodnie z art. 6 kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na tym, kto wywodzi z niego określone skutki prawne.
W przypadku obrażeń ciała:
W przypadku szkód rzeczowych:
W przypadku spraw ze skutkiem śmiertelnym:
Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zakład ubezpieczeń ma obowiązek wydać decyzję w sprawie w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie, bez względu na to czy jest to decyzja uznaniowa, czy odmowna. Jeśli ubezpieczyciel nie wydał decyzji w ustawowym terminie, już wtedy możesz złożyć tzw. reklamację w związku z nieuzasadnionym wydłużeniem ustawowych terminów likwidacji szkody.
Jeśli decyzja została wydana w ustawowym terminie, jednak nie jest satysfakcjonująca, masz prawo do tego, aby złożyć od niej odwołanie. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela może zostać złożone, jeżeli wysokość wypłaconego odszkodowania będzie zaniżona, bądź w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania. Możesz zakwestionować decyzję ubezpieczyciela w drodze pisemnego odwołania i wystąpić z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Często ubezpieczyciele zaniżają wysokość odszkodowania i liczą na to, że osoba poszkodowana nie podejmie dalszych kroków zmierzających do uzyskania satysfakcjonującej kwoty odszkodowania.
Należy pamiętać o tym, że odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno zostać złożone przed terminem przedawnienia roszczeń, a więc z reguły przed upływem 3 lat. Chyba że szkoda powstała na skutek przestępstwa, wówczas okres przedawnienia wynosi 20 lat.
Jeśli ubezpieczyciel podtrzyma swoje stanowisko, masz kolejne możliwości, mianowicie wniosek do Rzecznika Finansowego o interwencję lub pozasądowe rozwiązanie sporu. Istnieje również możliwość rozstrzygnięcia sporu w drodze mediacji przed Sądem Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego.
Po wyczerpaniu dostępnych środków odwoławczych pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową.
At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.