Jeżeli poszkodowany po wypadku podlegający ubezpieczeniom społecznym stał się niezdolny do pracy może starać się o świadczenia z ZUS, a także rentę. Renta z tytułu niezdolności do pracy może być przyznana z ogólnego stanu zdrowia bądź w związku z wypadkiem w pracy lub chorobą zawodową. Świadczenia te różnią się warunkami, które należy spełnić aby je otrzymać, jak również zasadami ich obliczania.
Za osobę niezdolną do pracy uważa się poszkodowanego, który całkowicie lub częściowo utracił zdolność do pracy zarobkowej. Jak informuje ekspert z Grupy Kapitałowej Votum S.A. osobą całkowicie niezdolną do pracy jest poszkodowany, który utracił zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy.
Niezdolnym do pracy jest osoba, która w znacznym stopniu utraciła zdolność do pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji. To czy poszkodowany jest niezdolny do pracy, w jakim stopniu, od kiedy i na jak długo oraz z czego wynika niezdolność do pracy ustala lekarz orzecznik ZUS. To właśnie lekarz wydaje orzeczenie stanowiące podstawę do wydania decyzji w sprawie renty. Renta w zależności od okoliczności powodujących niezdolność do pracy po wypadku może przysługiwać w kilku sytuacjach. Albo z ogólnego stanu zdrowia, w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową.
Teraz BEZPŁATNIE przeanalizujemy Twoją sprawę – dzięki nam dowiesz się czy możesz otrzymać więcej pieniędzy po wypadku.
Wniosek o rentę należy złożyć przed zamierzonym terminem przejścia na rentę. Należy tego dokonać nie później jednak niż 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego czy też wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy. Renta jest wypłacana od dnia zaprzestania pobierania w/w świadczeń lub od miesiąca, w którym złożono wniosek.
Poszkodowani którzy nie mogą pracować z uwagi na zły stan zdrowia po wypadku i posiadają odpowiedni do wieku staż ubezpieczenia, mogą otrzymać rentę z tytułu niezdolności do pracy. Jak uzyskać rentę? Aby uzyskać rentę po wypadku z tytułu niezdolności do pracy należy złożyć odpowiedni wniosek. Wniosek z wymaganą dokumentacją powinien zawierać:
Wniosek o rentę należy złożyć przed zamierzonym terminem przejścia na rentę. Należy tego dokonać nie później jednak niż 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego czy też wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy. Renta jest wypłacana od dnia zaprzestania pobierania w/w świadczeń lub od miesiąca, w którym złożono wniosek.
Osoba, która nie może pracować z powodu złego stanu zdrowia po wypadku w pracy lub na skutek choroby zawodowej może starać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Do wniosku o rentę i wymaganych dokumentów dotyczących m.in. zatrudnienia i wynagrodzenia należy dołączyć protokół ustalenia okoliczności i przyczyny wypadku w pracy lub kartę wypadku. W sytuacji choroby zawodnej decyzję o jej stwierdzeniu wydaną przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
Czas na złożenie wniosku o rentę jest taki sam jak przy rencie z ogólnego stanu zdrowia. Istnieją jednak okoliczności, w których pomimo spełnienia w/w warunków ZUS może odmówić wypłaty renty.
„Jeżeli jedyną przyczyną wypadku było naruszenie przez poszkodowanego przepisów o ochronie życia i zdrowia umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, lub jeżeli poszkodowany przyczynił się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku będąc w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych.”
Renta z tytułu niezdolności do pracy może zostać przyznana na stałe, jeżeli poszkodowany nie ma szans do odzyskania zdolności do pracy. Niewątpliwie każda sprawa wymaga odpowiedniej analizy. Uzyskanie odpowiednio wysokiej renty po wypadku w pracy jest możliwe gdy zdobędziemy odpowiednie argumenty poparte analizą. Mocne argumenty dają możliwość uzyskania adekwatnych świadczeń rentowych dlatego warto skorzystać z pomocy eksperta jakim jest Votum Odszkodowania S.A.
Udostępnij:
At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.