Jak prawidłowo poruszać się po drodze „szybkiego ruchu”.

ruch na autostradzie

Połowa wakacji już za nami, statystyk policyjnych jednak nie da się oszukać. Jak wiemy z mass mediów doszło do wielu zdarzeń drogowych, w których częstą przyczyną była brawura i złe nawyki. Wzmożony ruch pojazdów nie sprzyja kierowcom. Na stronie Policji możemy sprawdzić jak wygląda to chwili obecnej. To już trzecia edycja wizualizacji, dotyczącej mapy wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w okresie wakacji. Jak prawidłowo poruszać się po drodze szybkiego ruchu?

Większa liczba pojazdów na drogach

Sam okres wakacyjny, to dla większości wypoczynek i wyjazdy z nim związane. Ulice w miastach pustoszeją, ale ruch pozamiejski zwiększa swoje natężenie. Większa liczba pojazdów na drogach generuje zagrożenia. Sprzyjają temu również dobre warunki pogodowe – słoneczna, bezchmurna pogoda prowokuje do szybszej, a zarazem bardziej niebezpiecznej jazdy. Najczęstszą przyczyną wypadków jak wiemy jest nadmierna prędkość jazdy połączona z brawurą.

Nadmierna Prędkość – najczęstsza przyczyna wypadków

Przekraczanie prędkości jest świadomym wyborem. Największy wpływ na zaistnienie wypadku ma czynnik ludzki, a dopiero później infrastruktura drogowa i warunki drogowe, ruch na drodze. Przy większej prędkości kierowca ma mniej czasu na przetworzenie docierających do niego informacji. Nadmierna prędkość nie tylko zwiększa ryzyko kolizji, lecz także podwyższa prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń lub śmierci podczas wypadku. Lato i towarzyszące mu upały powodują większe zmęczenie za kierownicą. Reakcja zmęczonego kierowcy na sytuacje trudne pojawiające się na drodze jest znacznie opóźniona. Dlatego prędkość powinna być dopasowana nie tylko do warunków panujących na drodze, ale również do kondycji i samopoczucia prowadzącego pojazd.

Brak odpowiedniej ilości autostrad

Autostrady!!! W Polsce jeszcze jest ich jak na lekarstwo, więc i wielu kierowców nie ma wyrobionych nawyków bezpiecznego oraz szybkiego jak na rodzaj drogi przystało poruszania się. Wielokrotnie przemieszczając się nimi, jesteśmy naocznymi świadkami a nieraz też sami uczestnikami niebezpiecznych sytuacji, a także poważnych zdarzeń drogowych. Warto, więc przypomnieć podstawowe wskazówki, jakie z pewnością przydadzą się nam w czasie podróżowania autostradami i drogami ekspresowymi w celu uniknięcia groźnych, nie, kiedy nieodwracalnych błędów. Ruch na drodze zwiększa prawdopodobieństwo niefortunnych zdarzeń.

Ruch prawostronny – zasady kierowania pojazdu na autostradzie

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny i tym pasem należy poruszać się kierując pojazdem na przedmiotowych drogach. Pas lewy i środkowy służą do wyprzedzania. Po zakończeniu wykonywania tego manewru starajmy się wrócić na prawy pas. Jadąc prędkością 80 km/h, z jaką mogą poruszać się niektóre rodzaje pojazdów na autostradzie możemy spodziewać się, że w lusterkach ukaże się nam auto mknące o wiele szybciej. W tej sytuacji o zdarzenie drogowe nie jest trudno. Pamiętajmy bezustannie o dużych różnicach prędkości między niektórymi pojazdami. Wszelkie manewry powinniśmy wykonywać z wyobraźnią, rozsądkiem, a jednocześnie płynnie i spokojnie. Wszyscy wiemy, że auto rozpędzone do 140 km/h zachowuje się inaczej niż pojazd jadący dużo wolniej. Jedną z podstawowych przyczyn zdarzeń na autostradach i drogach ekspresowych jest utrata panowania nad pojazdem poruszającym się z prędkością niedostosowaną do warunków i sytuacji, jakie występują i często dynamicznie zmieniają sie na drodze ze względu chociażby na jej natężenie ruchu.

Używanie kierunkowskazów

Nadjeżdżający samochód lub chociażby motocykl z włączonym lewym kierunkowskazem to wyrażona prośba kierującego o przepuszczenie/ustąpienie miejsca w celu dalszego wyprzedzania. Dzieje się tak przeważnie, kiedy to inni zapominalscy kierowcy nie wracają po zakończonym wyprzedzaniu na swój pas ruchu i bez powodów jadą pasem środkowym bądź też lewym utrudniając jazdę innym uczestnikom. Włączanie i „świecenie” światłami drogowymi w tych przypadkach to często „kara”, jaką kierowcy nadjeżdżających z tyłu pojazdów wymierzają gapowiczom.

Włączanie się do ruchu – autostrada i droga ekspresowa

Wjazd na drogi ekspresowe i autostrady, czyli tzw. „drogi szybkiego ruchu”. Sytuacja w tym wypadku wydaję się klarowna i oczywista. Jednak jak sami słyszymy w mediach i komunikatach policyjnych ostatnio bardzo często informuje się i ostrzega nas o kierowcach jadących pod prąd. Włączając się do ruchu zwróćmy uwagę na oznakowanie i stosujmy się do niego. Ten błąd pojawia się między innymi na samym początku podczas wjazdu oraz po powrocie na drogę po przerwie/odpoczynku. Pierwsza rzecz dająca nam do myślenia, jaka przychodzi mi do głowy to widok odwróconych znaków drogowych pionowych oraz sygnały dawane nam przez innych kierujących, których nie powinniśmy lekceważyć.

Tak jak wjazd na autostradę jest ważny, to podobnie sprawy się mają przy jej opuszczeniu. Zbliżając się do wyjazdu zajmijmy prawy pas ruchu dużo wcześniej. Nie wyprzedzajmy do ostatniej chwili, ponieważ najprościej mówiąc możemy zostać przyblokowani przez sznur pojazdów znajdujących się na pasie, który chcemy akurat zająć. Jeżeli zdarzy się nam nieszczęśliwie przejechać zjazd pod żadnym pozorem nie zatrzymujmy się i nie próbujmy cofać. Nasz manewr może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym i spowodować nieodwracalne konsekwencje. Sam mandat karny za cofanie, jakim może ukarać nas funkcjonariusz może ostudzić nasz zapał wykonywania manewru i wybranie opcji nadrzucenia drogi do kolejnego zjazdu w celu zawrócenia.

Kultura jazdy – a ruch pojazdów

Dobrze postrzeganym zwyczajem na autostradach jest zjeżdżanie przed dojazdem do wjazdu na lewy pas, w celu umożliwienia płynnego włączenia się do ruchu innym użytkownikom chcącym podróżować tą samą drogą. Zwyczaj ten ceniony nie tylko na Polskich drogach, postrzegany jest pozytywnie a także świadczy o kulturze jazdy.

Zatrzymywanie się w miejscach do tego nieprzeznaczonych – wezwanie pomocy

Ważnym i zauważalnym problemem jest z pewnością zatrzymywanie się w miejscach do tego kompletnie nieprzeznaczonych. Pasy awaryjne, które znajdują się na autostradach służą nam na wypadek sytuacji awaryjnych. Przypadków prawdziwych i realnych. Taką sytuacją nie będzie obraz kierującego, który kilkaset metrów po minięciu parkingu załatwia przy drodze swoją potrzebę fizjologiczną. Warto wspomnieć przy tej okazji, aby „pilnować” poziomu paliwa by nigdy go nie zabrakło. Jego brak jest nie opłacalny z powodu nie tylko utraconego czasu wojaży, ale także w wielu krajach z powodu możliwości otrzymania mandatu.

Pamiętajmy, że na niektórych odcinkach odległość między stacjami paliw może wynosić kilkadziesiąt kilometrów. Jeżeli zdarzył się nam nieplanowany postój zadbajmy przede wszystkim o bezpieczeństwo. Ustawmy pojazd jak najbliżej prawej strony lub jeśli to możliwe całkiem na poboczu. Włączmy światła awaryjne i rozłóżmy minimum 100 metrów za pojazdem trójkąt ostrzegawczy. Zadbajmy o bezpieczeństwo swoich towarzyszy podróży. Jeśli są z nami przeprowadźmy ich za bariery ochronne. Dysponując telefonem komórkowym pod numerem 112 dziś możemy otrzymać wręcz każdą pomoc potrzebną w takich sytuacjach.

Warto pamiętać – nie bądźmy obojętni

Na drogach szybkiego ruchu jak potocznie się je nazywa jeździ się przeważnie w szybkim tempie. Pamiętajmy, iż tak jak szybko się poruszamy, tak też szybko zdarza się nam najechać na utrudnienia w ruchu, które doprowadzają nieraz do „korka” na drodze. W takiej sytuacji zwalniamy i równocześnie dobrze postrzeganym obyczajem jest włączenie świateł awaryjnych pojazdu, które poinformują kierujących jadących za nami o zmianie, jaką napotkaliśmy na drodze. Ważną sprawą w tym wypadku jest także pozostawić miejsce, które umożliwi przejazd w razie potrzeby pojazdom służb uprzywilejowanych.

Okres wakacayjny sprzyja spotkaniom towarzyskim, na których spożywany jest alkohol. Średnio, co trzeci kierowca twierdzi, że może prowadzić samochód po spożyciu niewielkiej ilości alkoholu. Takie myślenie jest bardzo zgubne. Środek ten, nawet w małych ilościach zaburza koncentrację oraz ocenę rzeczywistości i własnych zachowań, wydłuża czas reakcji na bodźce i ogranicza pole widzenia. Pijący nie myślą o odpowiedzialności i o konsekwencjach wsiadania za kierownicę. Jeśli ktoś obiecuje sobie przed jego użyciem, że nie wsiądzie za kierownicę po wypiciu, to właśnie po wypiciu zmienia się jego ocena swojej sytuacji i zapomina o własnym postanowieniu. Ponadto istnieje ku temu ogromne przyzwolenie społeczne. Także nie bądźmy obojętni i reagujmy dużo wcześniej na przedmiotowy problem.

Reasumując, wybrane z wielu przedstawionych sytuacji pamiętajmy, iż nie jesteśmy sami na drodze, miejmy do innych kierujących dużo szacunku oraz pamiętajmy, że to my decydujemy o wielu czynnikach w trakcie jazdy. Jako policjant „drogówki” i instruktor doskonalenia techniki jazdy samochodem podam na koniec często cytowane przeze mnie słowa na wszelkich kursach techniki jazdy, które brzmią następująco: to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a jedynie kierująca nim osoba. 

Z poważaniem

asp. szt. Tomasz Słuszniak

Wydział Ruchu Drogowego

Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu

Poprzedni wpis
Następny wpis

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)