Udostępnij:
Nie każde zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek w pracy. Wypadek w pracy jest zdarzeniem nagłym wywołanym przyczyną zewnętrzną, która spowodowała obrażenia ciała lub śmierć w związku z wykonywaną z pracą. Dowiedz się więcej o jakie przesłanki chodzi.
Zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć- oczywiście, które nastąpiło w związku z pracą. Nagłe zdarzenie to zarówno krótka chwila, jak i kilka godzin oddziaływania danego czynnika na pracownika. Skutki wypadku mogą się ujawnić natychmiast lub po kilku godzinach, dniach a nawet tygodniach. Przyczyna zewnętrzna to taka, która występuję poza pracownikiem. Jest to także sama czynność wykonywana przez pracownika, jak np. nadmierny wysiłek fizyczny lub psychiczny związany z określona pracą.
Przyczyna zewnętrzna nie musi być przyczyną wyłączną. Związek z pracą to ostatni niezbędny warunek do uznania wypadku za wypadek przy pracy. Związek z pracą występuje gdy zdarzenie nastąpiło w czasie wykonywania czynności pracowniczych lub w związku z wykonywaniem zwykłych czynności na rzecz pracodawcy, ale także podczas pozostawania do dyspozycji pracodawcy
Punktem wyjścia do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu wypadku przy pracy jest protokół BHP. Zgodnie z przepisami BHP jest 14 dni od daty wypadku na złożenie protokołu. Ważne jest aby w protokole powinny znaleźć się przede wszystkim: dane pracodawcy, data i godzina wypadku, okoliczności i przyczyna wypadku. Określa się również czy doszło do nieprzestrzegania prawa pracy, przepisów BHP oraz przepisów dotyczących ochrony życia przez pracodawcę lub pracownika.
Poszkodowany pracownik dopuszczający się łamania przepisów BHP lub rażącego niedbalstwa może
zostać uznany za winnego wypadku. Wskazanie winnego musi być poparte odpowiednimi dowodami wraz z uzasadnieniem. Do samego protokołu należy dołączyć: wyjaśnienia pracownika, informacje od świadków, opinię lekarza w zakresie obrażeń, zdjęcia z miejsca wypadku, ewentualne zastrzeżenia pracownika lub członków rodzimy zmarłego pracownika. Odszkodowanie przysługuje poszkodowanemu tylko w sytuacji gdy do zdarzenia nie doszło z winy poszkodowanego pracownika.
Teraz BEZPŁATNIE przeanalizujemy Twoją sprawę – dzięki nam dowiesz się czy możesz otrzymać więcej pieniędzy po wypadku.
Poszkodowanemu pracownikowi na skutek wypadku w pracy przysługuje odszkodowanie z ZUS. Aby je uzyskać należy złożyć stosowany wniosek z załącznikami- zaświadczeniem o stanie zdrowia, dokumentacja z leczeni i rehabilitacji oraz wspomniany już protokół powypadkowy. ZUS samodzielnie wylicza wysokość odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Jednorazowe odszkodowanie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznaje w wysokości 20 % przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku. W przypadku wypadku ze skutkiem śmiertelnym uprawnieni do odszkodowania są członkowie najbliższej rodziny poszkodowanego – należne kwoty ustalane są obwieszczeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
Niezależnie od świadczeń z ubezpieczenia społecznego możliwe jest dochodzenie roszczeń uzupełniających od pracodawcy opartych na zasadach ogólnych prawa cywilnego. Jeśli pracodawca wykupił polisę OC wówczas wypłata odszkodowania dokonywana jest z tej polisy, a roszczenia rozpatrywane są przez ubezpieczyciela pracodawcy. Roszczenia można zgłosić wyłącznie jeśli odpowiedzialność za wypadek jest stwierdzona po stronie pracodawcy. Świadczenie od pracodawcy to tak zwane odszkodowanie uzupełniające . Należy ustalić czy przyznane świadczenia z ubezpieczenia społecznego w pełni pokrywają szkodę doznaną przez pracownika.
Jeśli nie można domagać się od pracodawcy lub jego ubezpieczyciela pokrycia szkody w pełnej wysokości. W niektórych wpadkach może okazać się że roszczenia będą kierowane zarówno do ubezpieczyciela, jak i samego pracodawcy. Taka sytuacja może mieć miejsce np. w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej z ubezpieczenia i jednocześnie uznania, że nie została wyrównana szkoda powstała po stronie pracownika. Pracownik może dochodzić roszczeń w ściśle określonym terminie, w zależności od rodzaju zdarzenia może to być okres 3-letni lub 20-letni.
Samodzielne ustalenie możliwości oraz kwoty odszkodowania uzupełniającego z tytuły wypadku przy pracy może być trudne. Dlatego warto skorzystać z porady eksperta w tej dziedzinie który ustali jakie roszczenia można zgłosić .Udzieli również pomocy i informacji jak we właściwy sposób udokumentować roszczenia.
Udostępnij:
At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.