Każdego dnia życie zaskakuje nas niespodziewanymi sytuacjami, na które zazwyczaj nie mamy wpływu. Niefortunne zdarzenia, wypadki mogą nas spotkać także w trakcie wykonywanej pracy. Wypadek w pracy a obowiązki pracownika. Co należy zrobić? Procedury i zasady postępowania BHP ściśle opisują jak należy się zachować.
Wypadek w pracy – czym jest?
Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie:
- wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące obrażenia ciała lub śmierć.
- które nastąpiło w związku z pracą: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Wypadek w pracy a obowiązek pracownika
Pracownik, który uległ wypadkowi w pracy, o ile jego stan zdrowia na to pozwala, powinien poinformować o tym pracodawcę w szczególności przełożonego. Zgłoszenie o wypadku powinno być sporządzone na piśmie bez szczególnej formy. Pismo może sporządzić zarówno sam poszkodowany, jak i przełożony lub świadek wypadku. Zgłoszenie powinno zawierać dane pracownika, ewentualnie dane zgłaszającego informacje o wypadku ze wskazaniem – daty, godziny, przyczyny i skutku wypadku. Powinno się wskazać dane świadków, jeśli byli obecni na miejscu zdarzenia, czyli w miejscu wypadku – w pracy, w delegacji, w drodze do pracy, inne miejsce.
Opis okoliczności i przyczyn wypadku
Dalsze ustalania okoliczności i przyczyn wypadku należą do pracodawcy, który na tę okoliczność sporządza protokół wypadkowy. W przypadku śmierci pracownika świadczenie przysługuję najbliższej rodzinie zmarłego.
Świadczenia przysługujące pracownikowi na skutek wypadku w pracy
Pracownik z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się m.in. o jednorazowe odszkodowanie. W razie zaistnienia wypadku poszkodowanemu przysługują następujące świadczenia:
- zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy;
- świadczenie rehabilitacyjne
- jednorazowe odszkodowanie w przypadku stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
- renta z tytułu niezdolności do pracy:
- renta szkoleniowa w przypadku gdy orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie spowodowaną wypadkiem przy pracy;
- świadczenie w postaci renty rodzinnej dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty uprawnionego do renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;
- dodatek do renty rodzinnej – dla sieroty zupełnej;
- dodatek pielęgnacyjny;
- pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne.
W przypadku wyżej wymienionych świadczeń płatnikiem jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. WAŻNE ! Istnieje również możliwość dochodzenia roszczeń z OC pracodawcy, roszczeń cywilnych.
Pomagamy, jesteśmy dla Ciebie
Pamiętaj! Jeżeli uległeś/aś wypadkowi w pracy, lub ktoś z Twoich bliskich zginął na skutek wypadku przy pracy możesz liczyć na naszą pomoc. Jako firma z przeszło 15 letnim doświadczeniem w tej branży dokonamy skrupulatnej analizy sprawy i podejmiemy odpowiednie działania. A wszystko po to, żeby walczyć o skuteczną obronę Twoich praw. Przekonaj się i skontaktuj się z nami jak najszybciej.
Udostępnij: