Wypadek w pracy a obowiązki pracownika. Co należy zrobić?

odszkodowanie za wypadek przy pracy

Każdego dnia życie zaskakuje nas niespodziewanymi sytuacjami, na które zazwyczaj nie mamy wpływu. Niefortunne zdarzenia, wypadki mogą nas spotkać także w trakcie wykonywanej pracy. Wypadek w pracy a obowiązki pracownika. Co należy zrobić? Procedury i zasady postępowania BHP ściśle opisują jak należy się zachować.

Wypadek w pracy – czym jest?

Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie:

  • wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące obrażenia ciała lub śmierć.
  • które nastąpiło w związku z pracą: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Wypadek w pracy a obowiązek pracownika

Pracownik, który uległ wypadkowi w pracy, o ile jego stan zdrowia na to pozwala, powinien poinformować o tym pracodawcę w szczególności przełożonego. Zgłoszenie o wypadku powinno być sporządzone na piśmie bez szczególnej formy. Pismo może sporządzić zarówno sam poszkodowany, jak i przełożony lub świadek wypadku. Zgłoszenie powinno zawierać dane pracownika, ewentualnie dane zgłaszającego informacje o wypadku ze wskazaniem – daty, godziny, przyczyny i skutku wypadku. Powinno się wskazać dane świadków, jeśli byli obecni na miejscu zdarzenia, czyli w miejscu wypadku – w pracy, w delegacji, w drodze do pracy, inne miejsce.

Opis okoliczności i przyczyn wypadku

Dalsze ustalania okoliczności i przyczyn wypadku należą do pracodawcy, który na tę okoliczność sporządza protokół wypadkowy. W przypadku śmierci pracownika świadczenie przysługuję najbliższej rodzinie zmarłego.

Świadczenia przysługujące pracownikowi na skutek wypadku w pracy

Pracownik z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się m.in. o jednorazowe odszkodowanie. W razie zaistnienia wypadku poszkodowanemu przysługują następujące świadczenia:

  • zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy;
  • świadczenie rehabilitacyjne
  • jednorazowe odszkodowanie w przypadku stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;
  • renta z tytułu niezdolności do pracy:
  •  renta szkoleniowa w przypadku gdy orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie spowodowaną wypadkiem przy pracy;
  • świadczenie w postaci renty rodzinnej dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty uprawnionego do renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;
  • dodatek do renty rodzinnej – dla sieroty zupełnej;
  • dodatek pielęgnacyjny;
  • pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne.

W przypadku wyżej wymienionych świadczeń płatnikiem jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. WAŻNE ! Istnieje również możliwość dochodzenia roszczeń z OC pracodawcy, roszczeń cywilnych.

Pomagamy, jesteśmy dla Ciebie

Pamiętaj! Jeżeli uległeś/aś wypadkowi w pracy, lub ktoś z Twoich bliskich zginął na skutek wypadku przy pracy możesz liczyć na naszą pomoc. Jako firma z przeszło 15 letnim doświadczeniem w tej branży dokonamy skrupulatnej analizy sprawy i podejmiemy odpowiednie działania. A wszystko po to, żeby walczyć o skuteczną obronę Twoich praw. Przekonaj się i skontaktuj się z nami jak najszybciej.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Wskazanie tematu rozmowy ułatwi nam przekazanie Twojej sprawy do dedykowanych ekspertów.
na kontakt telefoniczny i e-mailowy w celu przedstawienia oferty Votum Odszkodowania S.A. zgodnie z Polityką prywatności.
Poprzedni wpis
Następny wpis

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)