Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Wiele osób po otrzymaniu decyzji ubezpieczyciela zastanawia się, czy jest to ostateczne stanowisko i czy przysługuje od niego możliwość odwołania się. W większości pism, ubezpieczyciele wprost wskazują, że odwołanie się od ich decyzji jest możliwe. Co jednak jeżeli takiego pouczenia nie ma?

Kiedy przysługuje odwołanie?

Przepisy prawne nie regulują wprost instytucji odwołania się od decyzji ubezpieczyciela. Praktyka pokazuje jednak, że od każdego stanowiska zakładu ubezpieczeń można się odwołać. W większości przypadków ubezpieczyciel wskazuje w treści decyzji, że można to zrobić w terminie 30 dni. Termin ten nie jest jednak w żadnym stopniu wiążący. Tym samym możliwość odwołania się mamy właściwie w dowolnym momencie, przy czym wiążą nas prawne terminy przedawnienia.

Podstawowy termin przedawnienia w sprawach z ubezpieczycielem to 3 lata od dnia zdarzenia. Jednak w przypadku gdy sprawa była zgłoszona do ubezpieczyciela 3 lata obowiązuje od dnia wydania przez niego decyzji. Jeżeli zatem przeoczymy wyznaczony przez zakład ubezpieczeń termin, nie jesteśmy na straconej pozycji. Ważne jednak, żeby odwołanie złożyć przed upływem ustawowego terminu. Co ważne – pismo należy złożyć z takim wyprzedzeniem, żeby ubezpieczyciel zdążył wydać nową decyzję przed upływem terminu przedawnienia. W sytuacji, gdy zdarzenie z jakim mamy do czynienia jest zakwalifikowane jako przestępstwo, wówczas termin przedawnienia roszczeń cywilnych do ubezpieczyciela jest znacznie dłuższy i wynosi 20 lat od dnia, w którym doszło do wypadku.

Przepisy przewidują jedną wyjątkową formę odwołania się – reklamację. Jej złożenie w przewidzianej przez ubezpieczyciela formie powoduje, że ma on obowiązek udzielenia szczegółowej odpowiedzi w ciągu 30 lub 60 dni od daty jej złożenia. Warto sprawdzić jakie formy złożenia reklamacji przewiduje dane towarzystwo ubezpieczeń – można to zweryfikować na internetowych stronach ubezpieczyciela. Wyjątkowość reklamacji względem zwykłego odwołania polega na tym, że jeżeli ubezpieczyciel nie udzieli na nią odpowiedzi w przewidzianym terminie uznaje się z mocy prawa, że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą składającego.

Jak się odwołać?

Najpopularniejszą obecnie formą złożenia odwołania, jest wykorzystanie formularzy udostępnionych przez ubezpieczyciela na jego stronie internetowej. Dodatkowo można przesłać je wiadomością mailową, złożyć pisemnie w oddziale zakładu ubezpieczeń lub wysłać pocztą tradycyjną. Można również skorzystać z możliwości złożenia odwołania się telefonicznie. Sama treść odwołania jest właściwie dowolna. Ważne, żeby dokładnie określić swoje żądania oraz je uzasadnić wskazując z jakimi argumentami z decyzji się nie zgadzamy i dlaczego.

Jaki jest termin rozpatrzenia?

Mając na uwadze, że rozróżniamy zwykłe odwołanie od reklamacji, to ubezpieczyciel powinien złożyć odpowiedź na odwołanie bez nieuzasadnionego opóźnienia. Zwyczajowo odpowiedź taka jest przekazywana w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania. Niektóre zakłady ubezpieczeń każde złożone odwołanie uznają automatycznie za reklamację. W związku z czym nakładają na siebie obowiązek terminowego jej rozpoznania pod wspomnianymi już rygorami.

Warto również skonsultować swoją sprawę z profesjonalistą pod kątem możliwości dalszego działania w sprawie. Pełnomocnik może zweryfikować prawidłowość wydanej w sprawie decyzji oraz przygotować właściwą argumentację prawną do polemiki z ustaleniami ubezpieczyciela.

Poprzedni wpis
Następny wpis

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)