Prawidłowa technika jazdy (cz. I)

kierowca_technika_jazdy

Mokra i śliska nawierzchnia drogi powoduje często zmniejszenie przyczepności kół naszych pojazdów. To w połączeniu z jazdą z nadmierną prędkością może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Oczywiste jest, że prawidłowa technika jazdy leży w naszych rękach. W Polsce szkół, ośrodków oraz akademii doskonalących technikę jazdy samochodem jest jeszcze jak na lekarstwo. Warto, więc przypomnieć wskazówki, które przydadzą się nam w czasie jazdy samochodem. W artykule dowiecie się, jak zminimalizować ryzyko zostania sprawcą i ofiarą wypadku drogowego.

Miejsce za kierownicą

Zaczniemy od najważniejszej sprawy a dokładnie mówiąc od naszego miejsca za kierownicą. Fotel kierowcy regulujemy tak, aby środek ciężkości znalazł się w miarę możliwości jak najniżej. Jednocześnie powinniśmy zachować odpowiednie pole widzenia. Prawidłowe i umiejętne kierowanie samochodem wymaga, aby ten pojazd dobrze „czuć”. Bez należytego usytuowania się za kierownicą nie ma szans na dobre prowadzenie. Wpływa to korzystnie na szybkość reakcji w sytuacjach wymagających gwałtownego manewrowania i ocenę odległości.

Chodzi tu przede wszystkim o prawidłowe przetwarzanie otrzymywanych informacji, mówiących nam, co dzieje się z pojazdem. To, co dzieje się z tyłu pojazdu kierowca jest w stanie „odczytać” za pośrednictwem naszych pleców, jeżeli te oczywiście będą przylegać do oparcia fotela. Lędźwie staranie wpasowane w siedzenie dostarczą dodatkowych wiadomości. Najlepszym przykładem tutaj, będą wszak nieprzypadkowo używane przez kierowców aut rajdowych, fotele kubełkowe. Sygnały i informację, jakie otrzymujemy z przodu pojazdu docierają do nas za pośrednictwem układu kierowniczego, z którym mamy kontakt poprzez koło kierownicy. Każdy kierowca powinien zastanowić się, czy jego technika jazdy jest prawidłowa.

Prawidłowa regulacja fotela

Pierwszy krok to odległość naszego fotela od pedałów. Stawiając lewą nogę na pedale sprzęgła, wciskamy go do oporu. W tym położeniu noga powinna być lekko ugięta w kolanie. Poprawia to lepsze wyczucie sprzęgła, a w razie zderzenia, kiedy to odruchowo zaprzemy się ugiętą nogą, uchronimy się w ten sposób od poważniejszych urazów naszego stawu biodrowego i kolanowego. Odległość fotela od kierownicy regulujemy po dokładnym oparciu naszych pleców, chwytając najbardziej oddalony punkt na kole (najczęściej będzie to godz. 12) za pomocą lekko ugiętej ręki. Chodzi o to, aby kręcić kierownicą i mieć dostęp do wszelakich urządzeń znajdujących się w jej obrębie, swobodnie i bez odrywania pleców a także z odpowiednią do tego siłą. Błędem jest umiejscowienie się zbyt blisko koła kierownicy jak i w znacznej od niej odległości. Pamiętajmy przy tej okazji o prawidłowym ustawieniu zagłówka, aby spełniał swoją rolę w czasie jazdy.

Pasy bezpieczeństwa

Zdecydowana większość nowych pojazdów wyposażona jest w poduszki powietrzne. I tutaj pragnę podkreślić, iż spełniają swoją funkcje jedynie z zapiętymi pasami bezpieczeństwa i to takimi, które maja napinacze pirotechniczne. Zabezpieczenie się pasami jest niezbędne nawet w czasie krótkiej jazdy z niewielka prędkością. Może się zdarzyć, iż kierując naszym autem uderzymy w pojazd poprzedzający, co spowoduje „zdetonowanie” poduszki, a ta jak wiadomo wybuchają one z ogromną siłą. Uderzenie to jest groźne i może nieść za sobą poważne konsekwencję. Przekonałem się o tym parę lat wcześniej w trakcie zabezpieczenia zdarzenia na autostradzie A4, podczas którego pasażerka doznała złamania nosa. Reasumując, pamiętajmy, iż nie jesteśmy sami na drodze. Miejmy do innych kierujących dużo szacunku oraz pamiętajmy, że to my decydujemy o wielu czynnikach w trakcie jazdy.

asp. szt. Tomasz Słuszniak
Wydział Ruchu Drogowego
Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu

Poprzedni wpis
Następny wpis

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)