Prawidłowa technika jazdy (cz. II – miejsce za kierownicą)

kierownica_technika_jazdy

W poprzedniej części poradnika „Prawidłowa technika jazdy” mogliście dowiedzieć się jak zminimalizować ryzyko zostania sprawcą i ofiarą wypadku drogowego. Dzisiaj nasz ekspert opowie jak prawidłowo zasiadać za kierownicą.

Prawidłowa technika jazdy - kierownica

Niewątpliwie najważniejszym urządzeniem w naszym pojeździe jest sama kierownica i fakt jak się nią posługujemy, a dokładnie mówiąc – operujemy. Na pozór wydaje się, że jeżeli jedziemy na wprost, to nie ma dla nas znaczenia sposób jej trzymania. Wynikiem tego poglądu jest między innymi niedbałe pozostawienie na niej jednej ręki i to w dowolnym miejscu. Z pewnością niejednokrotnie każdy z nas widział takich kierujących w opisany sposób prowadzących auto. Wspominaliśmy już, iż za pośrednictwem kierownicy i rąk umieszczonych na niej w sposób prawidłowy, otrzymujemy bardzo ważne sygnały. Dlatego też należy trzymać kierownicę obiema rekami nawet w trakcie jazdy bez planowanej zmiany kierunku.

Ułożenie rąk na kierownicy

Dłonie powinny spoczywać, używając oznaczeń zegarowych, odpowiednio na godzinie dziewiątej (lewa ręka) oraz trzeciej (prawa ręka). Godziny te wyznaczają oś poziomą kierownicy, a tym samym nasze ręce umieszczone są najdalej od siebie. W takim przypadku dostajemy wszystkie informacje i wiemy, co dzieje się z kołami naszego samochodu.

Ułożenie rąk w inny sposób zaburza nasze „czytanie”, czyli odbiór tych bodźców. Przy takim uchwycie najłatwiej jest nam wykonać skręt w jedną i w drugą stronę, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej. Dodatkowo po wyprostowaniu palców możemy dotrzeć do znajdujących się w zasięgu przełączników i dźwigni. Pamiętajmy, że kierowca musi mieć swobodę swoich ruchów.

Ubiór ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Tutaj, można wspomnieć, iż w okresie zimowym ubranie nie może nas w żaden sposób ograniczać. Dlatego też to, w jakich butach prowadzimy pojazd, ma wpływ na szybkość, z jaką wciskamy pedał hamulca. Jazda w zimowej, często ze względu na mrozy puchowej kurtce, wymaga prawidłowego zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pas musi przylegać do ciała, gdyż w innym wypadku w razie uczestniczenia w zdarzeniu drogowym od razu będzie „pochłaniał” energię zderzenia. Ponadto nie będziemy mieć całkowitej pewności przy pozostawieniu luzu, iż pas trafi w miednice, a nie na przykład na wysokość brzucha miażdżąc nam narządy wewnętrzne.

W rękawiczkach możemy prowadzić, pod warunkiem, iż są do tego przeznaczone. W innym wypadku mogą się nam ślizgać. Jazda w czapce i szaliku może ograniczyć nam potrzebny widok w trakcie wykonywania podstawowych manewrów, jakim jest, chociażby zmiana pasa ruchu.

Technika jazdy - na zakończenie

Jako policjant „drogówki” i instruktor doskonalenia techniki jazdy samochodem podam na zakończenie często cytowane przeze mnie słowa na wszelkich kursach i szkoleniach z techniki jazdy samochodem, które brzmią następująco:

to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a jedynie kierująca nim osoba.  

asp. szt. Tomasz Słuszniak

Wydział Ruchu Drogowego

Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu

Poprzedni wpis
Następny wpis

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)