Uczestniczyłeś w wypadku, którego sprawca miał polisę OC w TUiR Warta S.A.? Sprawdź, jak wygląda zgłoszenie szkody do Warty. W niektórych przypadkach można też starać się też o podwyższenie świadczeń już przyznanych przez tego ubezpieczyciela. Kiedy? Odpowiadamy poniżej.
Zgłoszenie szkody do Warty – jak to zrobić?
Można to zrobić telefonicznie, online lub pisemnie. Podczas zgłaszania szkody należy podać:
- numer polisy,
- opis zdarzenia,
- dane kontaktowe.
Następnie trzeba przygotować dokumenty, które potwierdzą powstałą szkodę. Należą do nich:
- dokumenty z policji,
- oświadczenie spisane ze sprawcą,
- dokumenty medyczne,
- zdjęcia z wypadku,
- faktury i rachunki uzasadniające poniesione koszty leczenia czy naprawy,
- numer rachunku na który ma być przekazane odszkodowanie,
- zdjęcia szkody.
Po dokonaniu analizy zgłoszenia, ubezpieczyciel dokona oględzin szkody lub skieruje na badanie lekarskie w przypadku szkody osobowej. Jeśli to konieczne, poprosi o dalsze dowody. Po ustaleniu odpowiedzialności sprawcy, TUiR Warta S.A. powinna wypłacić odszkodowanie na wskazany przy zgłoszeniu szkody rachunek bankowy.
Przyznane świadczenia mogą obejmować:
- Odszkodowanie.
- Zadośćuczynienie za ból i cierpienie.
- Rentę z tytułu zwiększonych potrzeb.
- Koszty naprawy szkody, leczenia, rehabilitacji.
- Utracony dochód w związku z niezdolnością do pracy po wypadku.
- Koszty pogrzebu w sytuacji zdarzenia ze skutkiem śmiertelnym.
- Stosowne odszkodowanie za znaczne pogorszenie się sytuacji życiowej w związku ze śmiercią bliskiej osoby.
Ile czasu czeka się na decyzję Warty w sprawie odszkodowania?
Warta, posiadając komplet dokumentacji, powinna wydać decyzję w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia. Termin ten może się wydłużyć, jeśli:
- Ubezpieczyciel nie może ustalić okoliczności zdarzenia.
- Warta nie jest w posiadaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia odpowiedzialności.
- Trwa postępowania karne.
Kiedy wszystkie okoliczności zostaną potwierdzone, Warta ma 14 dni na wydanie decyzji w sprawie przyznania odszkodowania, zadośćuczynienia czy innych świadczeń po wypadku.

Odmowa wypłaty odszkodowania po wypadku
Niestety zdarzają się sytuacje, w których TUiR Warta S.A. może odmówić wypłaty świadczeń po wypadku. O takiej decyzji poinformuje na piśmie wraz ze wskazaną podstawą prawną. Nieprzyznanie odszkodowania może nastąpić z różnych powodów:
- Brak wystarczających dowodów potwierdzających szkodę.
- Niezgodność zgłoszenia z warunkami polisy.
- Wątpliwości, co do okoliczności wypadku.
Ponadto ubezpieczyciel może zastosować przyczynienie poszkodowanego do wypadku, które pomniejsza wysokość przyznanych świadczeń. Przyczynienie stosowane jest zazwyczaj m.in. za brak zapiętych pasów, jazdę z nietrzeźwym kierowcą lub inne zachowania. Przyczyn nieprawidłowo wydanych decyzji może być wiele, jak np. odmowa zapłaty za leczenie prywatne, które ubezpieczyciel uzasadnia możliwością korzystania z opieki w ramach NFZ.
Wyższe odszkodowanie od Warty
Czy po otrzymaniu decyzji można starać się o wyższe odszkodowanie? Każdą decyzję, pozytywną czy odmowną, należy szczegółowo przeanalizować. Często otrzymane stanowisko nie jest zadowalające. Jednak od każdej decyzji zakładu ubezpieczeń można się odwołać, składając reklamację. Jedną z możliwości jest także podjęcie negocjacji ugodowych. W drodze definitywnego zakończenia sprawy Warta może być skłonna wypłacić wyższe świadczenie. Trzeba mieć jednak na uwadze skutki ugody w postaci definitywnego zakończenia sprawy, czyli zrzeczenie się prawa do dalszych roszczeń w danej sprawie w przyszłości. Przy odczuwanych dolegliwościach i kontynuowanym leczeniu może to być trudna decyzja.

Zgłoszenie szkody do Warty – pomoc Votum Odszkodowania
Jeśli szukasz pomocy po wypadku w rozpoczęciu procedury, jaką jest zgłoszenie szkody do Warty, możesz skontaktować się z Votum Odszkodowania. Ekspert zweryfikuje Twoją sprawę i wskaże, czy możesz liczyć na świadczenia od ubezpieczyciela. Jeśli otrzymasz odmowę wypłaty odszkodowania od Warty lub będzie ono zaniżone, pełnomocnik może reprezentować cię w negocjacjach z ubezpieczycielem. Często podjęcie czynności na etapie przedsądowym okazuje się wystarczające, by uzyskać należne świadczenia. W razie potrzeby, jeśli nastąpiłaby konieczność skierowania sprawy na drogę sądową, Votum Odszkodowania również może pomóc. Każdy poszkodowany w wypadku – komunikacyjnym, przy pracy czy w rolnictwie – ma prawo do uzyskania rekompensaty za poniesioną szkodę z OC sprawcy wypadku.