Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku autokaru? Takie pytania zadają sobie osoby, które uczestniczyły w takim nieszczęśliwym zdarzeniu, a niestety takie sytuacje mają miejsce. Wystarczy wspomnieć chociażby o wypadku autokaru FlixBus pod Lipskiem. Wydarzył się on 27 marca 2024 roku. Zginęło w nim co najmniej pięć osób. Kilkadziesiąt pasażerów zostało rannych. Przyczyny dramatycznego zdarzenia nie są jeszcze znane. Jak doszło do tej tragedii? Otóż autobus przewoźnika Flixbus wypadł z drogi i przewrócił się na bok na autostradzie w okolicach Lipska. W pojeździe było 53 pasażerów i dwóch kierowców. Trasa rozpoczęła się w Berlinie, a punktem docelowym był Zurych w Szwajcarii. Niestety, podróż przerwało tragiczne zdarzenie, którego okoliczności są wyjaśniane.
Niestety, wypadki autokarowe często zdarzają się na polskich i zagranicznych drogach. Zwiększony ruch w okresie świątecznym, przy okazji długiego weekendu majowego czy wakacji to ryzyko większej liczby takich przypadków. Dlatego warto znać swoje prawa jako pasażer w kontekście dochodzenia odszkodowania po wypadku autokarowym. O czym należy pamiętać?
Wypadek autokaru – kto ponosi odpowiedzialność?
Kto będzie odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania pasażerom autokaru, który brał udział w wypadku, zależy od tego, kto był sprawcą tego incydentu. Wypadki mogą mieć miejsce z winy przewoźnika, czyli kierowcy autokaru, którym podróżowali poszkodowani. Jednak czasami winę ponosi zupełnie inny kierowcy, na przykład innego autokaru poruszającego się po drodze lub kierowcy ciężarówki czy samochodu osobowego.
W sytuacji gdy wypadek z udziałem autokaru wydarzył się z winy innego kierowcy, na przykład właściciela samochodu osobowego, to to właśnie z jego ubezpieczenia OC poszkodowani powinni oczekiwać rekompensaty.

Z kolei jeśli wypadek autokarowy spowodował przewoźnik, poszkodowani powinni starać się o odszkodowanie z ubezpieczenia OC właściciela autokaru, czyli firmy przewozowej. To ubezpieczyciel, który udzielił ochrony w ramach OC komunikacyjnego firmie przewozowej, będzie odpowiedzialny za wypłacenie pieniędzy za doznane przez uczestników wycieczki szkody.
Ogólnie rzecz biorąc, możliwość uzyskania odszkodowania po wypadku autokarowym wynika z zawarcia umowy z przewoźnikiem. Umowa ta zostaje zawarta w momencie zakupu wycieczki w biurze podróży, które organizuje transport. Analogicznie dzieje się w chwili nabycia biletu u samego przewoźnika.
Odszkodowanie za wypadek autokaru podczas wycieczki z biurem podróży
Warto wiedzieć, że zgodnie z prawem przewozowym odpowiedzialność za szkody osobowe pasażerów spoczywa na zasadzie ryzyka na przewoźniku, z którym umowę zawarło biuro podróży. Oznacza to, że w związku ze świadczeniem określonego rodzaju usług, przewoźnik przyjmuje odpowiedzialność za ewentualne szkody pasażerów, które mogą wyniknąć podczas korzystania z tych usług. To z kolei zobowiązuje go do wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku autokaru. Ponadto odpowiedzialność odszkodowawcza przewoźnika ma miejsce w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Prawo przewozowe również określa odpowiedzialność za mienie pasażerów. Co ważne, obowiązuje ona jedynie w przypadku winy przewoźnika w sytuacji wystąpienia wypadku. Jeśli zaś wypadek był spowodowany przez innego kierowcę lub wystąpiła siła wyższa, przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania za zniszczony bagaż.
W przypadku wypadku autokarowego za granicą pasażerowie również mają prawo do uzyskania odszkodowania. W takiej sytuacji pomocą może być System Zielonej Karty. Państwa, których Biura Narodowe są członkami tego systemu, uznają Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy jako dowód istnienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na zasadach prawa ubezpieczeniowego kraju, w którym doszło do zdarzenia. Procedura likwidacyjna jest prowadzona w Polsce. Dzięki temu nie trzeba kontaktować się z zagranicznym ubezpieczycielem lub uzyskiwania tłumaczeń. W obsłudze tego typu spraw może pomóc ekspert, zapewniając odpowiedni poziom wsparcia.

Jakie odszkodowanie dla pasażera autokaru?
Odszkodowanie dla pasażera autokaru, który ucierpiał w wypadku drogowym, może pokryć różnorodne koszty związane z doznaniem obrażeń. Oto niektóre z kosztów, które mogą być objęte odszkodowaniem:
Pomoc w uzyskaniu odszkodowania
Jeśli uczestniczyłeś w wypadku drogowym jako pasażer autokaru możesz czuć się zagubiony w zawiłościach procesu odszkodowawczego. W takiej sytuacji warto skorzystać z usług ekspertów z firmy Votum Odszkodowania S.A., którzy specjalizują się w pomocy dla osób dotkniętych tego typu sytuacjami. Dzięki ich wsparciu i profesjonalizmowi możesz być spokojny, że Twoje prawa zostaną należycie zabezpieczone. Dzięki temu będziesz miał szansę na uzyskanie adekwatnego odszkodowania po wypadku autokarowym.
Eksperci z Grupy Kapitałowej Votum nie tylko posiadają dogłębną wiedzę na temat procedur i przepisów dotyczących odszkodowań za wypadki drogowe, ale również podejmują się skomplikowanych formalności i reprezentują Klienta w kontaktach z ubezpieczycielami czy przed sądem (jeśli jest taka potrzeba). Dzięki temu możesz skupić się na powrocie do zdrowia i normalnego życia, mając pewność, że Twoimi sprawami zajmują się profesjonaliści.